Monday 2 February 2015

HIJRAH (Part 8)


"Weh betul ke kau tak nak ikut aku ni?" soal Aizad untuk kali kedua.
Dia mengerli jam ditangan. 2:00 petang. Setengah jam lagi flightnya akan bertolak.

Khai membisu. Dia tunduk memandang lantai. Aizad disebelah merenungnya.
Dato Fikri, Datin Zahra dan Alia duduk di belakang mereka.

"Aku..aku tak tahu."
"Tak apa bro. Kalau kau rasa nak ikut aku, cakap je. Duit kau jangan risau. Ayah aku boleh sponser. Okay?" Aizad menepuk bahu Khai. Khai mengangguk.

"Aizad, dah sampai nanti terus call papa tau. Jaga diri kat tempat orang. Jaga solat." nasihat Dato Zikri. Aizad mengangguk.
Alia menenangkan Datin Zahra yang menangis dari rumah sehingga sekarang. Siapa tak sedih jauh dari anak yang dikandung sembilan bulan.

Alia berdiri dan mengambil tempat duduk disebelah kiri Aizad.
"Abang, jangan lupa adik eh. Setiap bulan jangan lupa hantar gambar dekat adik. Hmm. Adik dah tak ada geng nak gaduh." sempat Alia melawak.
Aizad menarik Alia ke pelukannya.

"Adik, abang tak pernah lupakan adik. Adik jaga mama dengan papa eh.  Dengar cakap mama dengan papa. Tak lama pun abang dekat sana. Dua tahun je. Okay?" Aizad mengusap lembut kepala Alia.
Air jernih jatuh ke pipi. Alia sebak.
Alia meleraikan pelukan. Hujung lengan digunakan untuk mengelap air matanya.

"Khai, jagakan family aku. Aku sayang kau. Kau kawan dunia akhirat aku. Doakan aku kat sana eh."
Aizad dan Khai berpelukan. Segala memori bersama terimbau kembali. Sejak sekolah rendah mereka kenal, hingga sekarang. Khai tak pernah berjauhan dengan Aizad.
Mereka bagaikan adik-beradik. Kemana sahaja bersama.

"Jad, cepatlah. Nanti terlepas flight." sampuk Dato Zikri.
Aizad berdiri. Beg disandang ke bahu. Bagasi dipegang sebelah kanan.

"Alia. Ingat pesan abang. Mama, papa. Jad sayang mama dengan papa. Maafkan salah sikap Jad. Takut kita tak boleh jumpa dah lepas ni." suara Aizad mendatar.
"Woi apehal kau cakap macam ni?!" jelas riak risau di wajah Khai. Dia menumbuk perlahan dada Aizad.
"Aku cakap je pun. Alahai. Dah lah jangan nangis. Tak gentle doh kau ni." sakat Aizad. Tipulah kalau cakap dia tak sedih. Tapi demi ilmu, Aizad sanggup.
Khai merengus geram.
"Eh tak ada masa aku nak nangis sebab kau." tipu Khai. Matanya merah.
"Khai, aku bukannya baru kenal kau semalam."
"Yelah Aizad." Khai mengalah.

Aizad memeluk Dato Zikri dan Datin Zahra.
"Mama sayang Aizad." bisik Datin Zahra dalam pelukan Aizad.
"I love you too." Aizad menahan sebak.Dia melambai ahli keluarganya untuk kali terakhir.

"Ya Allah, bantu aku. Selamat tinggal Malaysia."
***

Humaira, Aizad baru je berlepas tadi.
-Khai

Humaira mengeluh berat.

"Ya Allah. Jagakan dia."
***

"Assalamualaikum Humaira!" riang suara Aira dihujung talian. Terkejut Humaira. Di menutup telinganya.
"Waalaikumussalam. Kau tertelan microfon ke? Slow lah sikit. Aku tak pekak lagi." sindir Humaira.
"Hehe. Assif Humaira. Aku excited sangat dapat cakap dengan kau. Rindu doh. Jom jumpa?"
"Haihh ada jelah kau ni. Baru dua minggu tak jumpa."
"Alaa. Jom lah. Jumpa kat Midvalley ke? Times Square ke?" Aira memujuk.
"Okay, okay. Esok jumpa dekat Times Square."
Jawab Humaira malas. Aira menjerit riang di hujung talian. Humaira terus menamatkan panggilan. Tak tahu kenapa. Sejak Aizad tak ada, rasa macam Malaysia ni tak lengkap tanpa mat salleh celup tu. 'Humaira, humaira. Bila lah kau dapat lupakan Si Aizad tu.' Humaira mengutuk diri sendiri.
***

"Weh kau kenapa? Macam tak suka je keluar dengan aku?" Setelah lima minit masing-masing mendiamkan diri, Aira bersuara.
Soalan tidak berjawab.

"Humaira! Jauhnya termenung?!" Aira menghentak meja perlahan. Humaira kembali ke realiti.
"Err. Kau cakap apa?"
Aira menepuk dahi.
"Tak. Aku tanya bila kau nak kahwin dengan Aizad?" Aira ketawa dalam hati. Hah, rasakan aku kenakan kau. Termenung lagi.
"Kahwin? Dengan mat salleh celup tu? Yulks." Humaira membuat gaya meluat.
"Eleh kau. Mulut cakap taknak. Dalam hati nak. Kan kan?" sakat Aira lagi.
"Ishh mana ada. Kau jelah kahwin dengan dia. Erhh." Humaira menyedut air milo sejuk yang dipesannya tadi.

"Aku? Ishh tak nak aku. Dia hensem sangat. Haha." Aira tersengih.
"Kau nak jumpa aku ni semata-mata nak cakap pasal Aizad je?" soal Humaira geram.

"Eh tak lah. Aku nak cakap yang..."
"Aira! Ke..kenapa hidung kau berdarah?!" Humaira memintas kata-kata Aira. Pantas tangannya meraba ke dalam beg tangannya untuk mencari tisu. Aira terkejut.

"Humaira kepala aku...."

Pitam.

No comments: