Tuesday 3 February 2015

HIJRAH (Part 10)

"Aku pelik, macam mana mama aku boleh kenal ibu kau?" Humaira memandang Khai.

"Entah. Yang aku tahu, ibu aku cakap dorang dah lama kenal. Dia tak sangka kau anak kawan baik dia sendiri. Sebab tu dia pinang kau. Salah kau lah. Siapa suruh selalu datang rumah aku." Khai menjeling.
"Eh apa pula? Kalau tak sebab adik kau Si Ain ni ajak aku, tak ingin aku datang rumah kau. Heh." Humaira menarik muka masam. Badan disandarkan kebelakang.

"Hah, dah mula dah suami isteri ni gaduh. Cuba bawa bincang elok-elok?" sakat Ain yang dari tadi tidak bersuara.
"Ain!!" marah Humaira dan Khai serentak. Ain tersengih.
"Jangan marah-marah, nanti cepat tua. Kak Humaira, masin kan mulut Ain? Dulu Ain ada cakap mana tahu Kak Humaira jadi kakak ipar Ain. Alhamdulillah termakbul. Hahaha." sakat Ain lagi. Dia ketawa. Humaira menjeling geram. "Adik, tolong lah abang. Pujuk ibu batalkan pertunangan kitorang. Please?" rayu Khai.
"Tak nak. Ain nak Kak Humaira jadi kakak ipar Ain. Kalau Ain tolong abang, musnahlah harapan Ain dengan ibu." Ain menjelir lidah. Khai mengeluh berat.
"Haishh. Ada adik pun tak boleh harap." Khai meraut rambutnya kebelakang. Serabut.

"Ain, tolong lah. Akak tak baik pun. Ramai lagi lebih baik dari akak. Akak tak nak kahwin dengan Abang Khai poyo tu. Please?" Humaira menggenggam kedua tangan Ain erat.
"I say no, means no!" Ain menggeleng laju.
"Sampainya hati...." Humaira rasa ingin meraung.

"Weh Khai. Buat lah sesuatu." rayu Humaira.
"Kau nak aku buat apa? Aku tak boleh fikir langsung tahu tak?! Serabut gila doh." Khai meletakkan kepalanya diatas meja.
"Okay macam ni. Balik nanti, kau pujuk ibu kau lagi sekali, aku pula pujuk mama aku. Kalau tak berjaya juga, tak boleh buat apa lah." Humaira mengeluh berat.
"Okay aku cuba. Ain, jom balik." Khai berdiri. Kunci kereta di keluarkan dari poket.
"Kau balik naik apa? Jom aku hantarkan." pelawa Khai.
"Tak payah. Aku datang naik teksi, balik naik teksi lah."
"Kau ni harap je orang kaya. Tapi hidup macam orang miskin. Pelik aku tengok kau. Jom lah aku hantar. Bahaya sorang-sorang." Khai tetap memaksa.
"Jom lah Kak Ain." pujuk Ain.
"Aku bukan tak nak suruh driver mama aku hantarkan, tapi aku dah biasa naik teksi. Tak apalah." Humaira terus keluar dari Restaurant itu untuk mencari teksi.
Ain mengejar dan menarik tangan Humaira masuk kedalam kereta abangnya.

"Kau ni degillah. Kalau jadi apa-apa nanti siapa susah? Aku jugakkk..." bebel Khai.
Humaira yang duduk di tempat duduk belakang mencebik.
"Kenapa pula kau yang susah?"
"Yelah, dah kau tu kan bakal tu..." Khai mengetap bibir. Apehal dengan aku ni.
"Bakal apa?" Humaira menjongket sedikit keningnya.
"Eh salah cakap. Kau tu dah lah perempuan. Nanti kena culik ke, bunuh ke. Aku juga kena sebab kali terakhir kau dengan aku. Ada otak tak nak guna." sindir Khai menahan malu.
"Dah dah. Aku tak nak dengar kau membebel macam mak nenek. Baik kau diam." arah Humaira. Kepalanya serabut. Macam-macam hal dia fikir. Macam mana nak batalkan pertunangan ni?
***

"Assalamualaikum." Humaira membuka pintu.
"Waalaikumussalam. Sini sekejap, Humaira." Datin Sofia menepuk sofa disebelahnya.
Humaira akur. Kaki diatur kearah mamanya.
"Siapa hantar Humairah tadi?" soal Datin Sofia.
"Khai." jawab Humaira sepatah.
"Ouh. Humaira pergi jumpa dia lah tadi? Dua orang aje?" Datin Sofia senyum sebaik mendengar nama Khai. Bakal menantunya itu.
"Tak. Ada adik dia sekali." Humaira menyandarkan badannya kebelakang. Dia mengeluh berat.
"Kenapa monyok aje muka anak mama ni?" Datin Sofia mencubit perlahan pipi mulus milik Humaira.
"Mama, Humaira kan dah cakap Humaira tak nak tunang dengan Khai. Please mama? Humaira tak ready lagi. Banyak lagi Humaira kena belajar. Masak pun tak reti." muncung mulut Humaira. Datin Sofia menggeleng.
"Sayang, mama bukannya nak paksa Humaira. Tapi ini untuk kebaikan Humaira juga. Mama yakin Khai boleh jaga anak mama. Mama nak Humaira berlajar berdikari. Bila dah kahwin nanti, boleh apa belajar memasak. Tak adanya Khai tu nak marah Humaira tak pandai masak. Sekurang-kurangnya bila mama dah tak ada, ada orang boleh jagakan Humaira, boleh bimbing Humaira jadi isteri solehah.." Datin Sofia mengusap lembut kepala satu-satunya cahaya matanya bersama suaminya, Datuk Hamdan.

"Mama ni..jangan cakap macam tu." suara Humaira mendatar. Cukuplah dia sudah kehilangan satu-satunya sahabat baiknya, Aira.
"Okay, Humaira akan kahwin dengan dia. Demi kebahagiaan mama dengan papa." Humaira mengalah. Tiada apa lagi yang boleh dia lakukan. Kebahagiaan kedua ibu bapanya lebih penting.

"Alhamdulillah. Macam nilah anak mama." Datin Sofia mengucup dahi Humaira.
"Tarikh tunang Humaira minggu depan. 19 haribulan. Mama dengan papa dah bincang dengan Mak cik Amnah. Bulan depan terus kahwin. Boleh?" sambung Datin Sofia. Terbeliak biji mata Humaira. Jantungnya macam nak tercabut. Nafasnya rasa tersekat-sekat. Minggu depan?! Kenapa cepat sangat? Ya Allah.
Humaira memberontak dalam hati.

"Sayang, kenapa muka berkerut macam tu? Tak setuju ke?"
Humaira tersengih.
"Err. Humaira setuju. Persiapan semua dah siap?" tanya Humaira lembut. Dia berlagak tenang. Padahal hatinya sakit. Tak tahu siapa yang perlu dia salahkan.
"Hah, yang tu Humaira jangan risau. Mama, papa dan Mak cik Amnah dah uruskan. Cuma tinggal baju je. Esok ikut mama pergi beli baju ya. Bawa Khai sekali." jelas Datin Sofia. Humaira menelan air liur. Ya Allah apa dah jadi dengan semua orang ni?!!!

"Hmm okay. Humaira nak jubah biasa je mama. Warna hitam. Tak nak colourfull sampai menarik perhatian. Nanti apa yang bakal suami Humaira dapat kan? Khai tu suka hati dia lah nak colour apa." jawab Humaira malas.
Datin Sofia tersenyum. Dia faham sangat citarasa Humaira sekarang. Anaknya itu sudah jauh berubah. Bila keluar rumah langsung tak nak pakai baju yang terang. Mula-mula dia agak keberatan dengan perubahan Humaira. Datuk Hamdan juga. Bila difikirkan, itu yang terbaik buat Humaira. Selama ini, mereka salah mendidik Humaira. Sebaik-baik perangcangan, perangcangan Allah lebih indah. Kalau dulu dia malu bila kawan-kawan setaraf dengannya mengejek penampilan anaknya, sekarang tidak. Pedulikan apa orang kata, pekakkan telinga.

"Okay mama faham. Dah, pergi mandi. Dah nak masuk maghrib ni. Kejap lagi papa balik." Datin Sofia terus berdiri dan mengatur langkah ke biliknya.
"Okay mama." Humaira senyum tawar.
***

"Dah cukup dua tahun kan kau kat sana? Bila nak balik Malaysia? Aku rindu.." Khai ketawa. Gay ke macam tu? Itu namanya Ukhuwah Fillah.
"Ya aku balik bulan depan. Aku rindu kau juga bro. Rindu nak main skate sama-sama. Hah, apa benda penting yang kau nak beritahu aku tadi?" tanya Aizad bila menyedari sudah lima minit mereka sembang kosong.
Khai mengetap bibir. Dia takut. Mesti Aizad akan marah dan membencinya bila mengetahui dia akan berkahwin dengan Humaira tak lama lagi.
Ya Allah, bantu aku. Khai membisu. Lama.

"Khai? Kau ada kat sana lagi ke? Hello?!" panggil Aizad separuh menjerit.
Khai tersedar dari lamunan.
"Err ya ya, aku ada ni." Khai menjawab teragak-agak.
"Hah, apa yang kau nak cakap tadi?" Aizad tidak sabar ingin tahu.
"Aku akan berkahwin dengan Humaira bulan depan." kata Khai dengan sekali lafaz. 

Difikirannya sudah membayangkan apa reaksi Aizad nanti.
"Hahaha. Kau bergurau kan?" Aizad ketawa dihujung talian.
"Jad, aku minta maaf sangat. Aku serius. Aku tak tipu." Khai memejamkan matanya.
Tiada respon dari Aizad. Masing-masing membisu.


Penulis : Ukhty Lysa Mohd



No comments: